Veterinärbesök och valpflytt

Det har varit fullt ös ända sedan Micke kom upp. Jag fick ha en härlig, slapp fredag där jag gjorde ingenting och på lördagen fick jag städa lite i huset innan Micke dök upp på farstun. Sen har det varit full rulle.

Söndagen bestod av ett inplanerat besök hos Annica och Nisse Uppström i Hallen. När Micke hade lovat att komma och hälsa på, så fick vi lov att infria det löftet. Sagt och gjort, vi for dit i Mickes Subaru, som gick snabbt som sjutton och hade några trevliga timmar hos Annica o Nisse där vi blev presenterade för vovvar och sedan fick vi riktigt smaskigt fika i form av en jättegod rabarberpaj som Annica gjort. Tack för den, säger vi! :-)




I måndags väntade vi in att Johan skulle komma hem, vilket han gjorde mitt i natten. Då åt vi cheesecake och drack te och kaffe. Det blev inte direkt nån tidig morgon på tisdagen, men lagom för att hinna åka till Fjällveterinären i Strömsund. Där var det storbesök på gång, då vi inte bara besiktigade valparna, utan även kastrerade Arwen och kollade öronen på Trickster och Nova, då båda haft öroninflammation och blivit behandlade för det. Efter den här titten ska vi rengöra öronen på dom bara, och så ska det nog vara bra sen. De följer med nästa gång också, när vi ska ta andra valpsprutan, så tar vi en koll till.

Två hundar, Tióne och Tirith, fick rabiesvaccination. Jag tänkte att vi börjar med dom två, så nästa gång vi far så får två hundar till vaccination. Delar man upp det blir det inte så ruskigt dyrt på en gång. Haldex och Niro var ju de enda två som blev godkända när jag vaccinerade förra gången, så nu satsar jag på att få vaccination på ett 6-spann iaf, utifall att... Man vet ju aldrig :-)



FLYTTDAGS
Micke stannade till onsdag morgon, då vi skulle fara in med Haldex. På morgonen passade vi på att ta en fin flyttbild med valpar och nya husse. Resan ned gick bra, om än att Nelwyn satt och skrek ett tag i bilen. Men nu utforskar de nya områden och jag är glad över att de har varandra.

Stort lycka till nu Micke, med de små busfröna!!


Nelwyn - Micke - Tiras

SLUTLIGEN
Haldex har äntligen fått sina halsmandlar bortopererade. Det tog tid innan det blev av, men det känns bra att ha lite ledigt och få ha lite koll på honom. Halsmandlarna såg bra ut för dagen, och veterinär Maria Edler frågade om vi ville ta dom och vi sa enhälligt JA, då de där mandlarna har stökat till det för Haldex i flera omgångar nu. Maria berättade för oss att även fast de såg bra ut nu, var det ett bra val, då de kan orsaka en massa andra fel med tiden. Och vi såg nere i halsen att han var röd, och det såg inte så bra ut, så han hamnade på antibiotika för det nu, så hoppas vi det ska hjälpa i samband med att mandlarna försvann.

Jag hjälpte till att hålla i honom vid operationen och han fick först lugnande och sedan sövdes han ner och blev kopplad till narkosapparaten. Allt gick bra och det kändes att vi hade en erfaren, duktig veterinär, som hela tiden beskrev för oss vad hon skulle göra för någonting med Haldex. Det kändes mycket bra och väldigt tryggt att få vara med och se vad som händer med ens egen hund!


Jag hjälper till att hålla Haldex huvud.


Det är många instrument i munnen på samma gång...

Haldex ska senare på återbesök till Maria, men det blir efter Sollefteå-utställningen, då jag gärna vill ha honom med på den. För han kommer att bli sövd vid återbesöket, så Maria kan se att allt kom bort på tonsillerna, annars tar hon bort det sista då. Det känns väldigt bra att ha tagit bort dom nu och jag är övertygad om att han nästa säsong kommer att öka sina prestationer. Men det återstår att se, såklart...

Vi planerar annars för vår resa söderöver och är nog klara på hur vi börjar och var vi slutar. Så under morgondagen ska jag ringa några samtal och förbereda er som väntar på oss :-)
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: