Polarhundsmästerskapet 2011

Det var en trevlig helg. Så kan jag ju börja :-)

Jag var ledig i fredags, vilket underlättade. Vi gjorde all packning samma dag och hundarna fick springa i rastgården i omgångar innan vi for. Vi kom iväg och tävlingsresan började lite väl spännande, som vanligt känns det som, när det gäller oss. När vi kom på E14 ner mot Brunflo, precis innan man svänger av in mot Ope, så körde vi efter en buss, som hade en liten lastbil och en personbil innan det var vi. Johan körde och höll koll på bilarna framför oss och de bromsade in och det gick inte så fort. Helt plöstligt ser jag någonting vid räcket på min sida och jag fattade inte först vad det var, men plötsligt utbrast jag; AKTA ÄLGEN!!!

Busschauffören hade kört på en älg, och den stackarn låg med bakdelen ner på vägen och kravlade med frambenen för att försöka komma undan. Usch, vad jag mådde dåligt. Johan var bara centimetrar från att även vi skulle köra på den, men lyckades i sista ögonblick veja undan med både bil och släp. Jag ringde genast till polis, men kom aldrig fram till dom och ringde sedan trafikredaktionen för att kolla så det var anmält, så de kunde gå ut med varning för trafiken i den riktningen. Det tog en kvart innan trafikvarningen kom :-(

Med älgen i minnet körde vi försiktigt till Åsarna och besiktade hundarna och gjorde allt klart. Jag satte mig i meriteringen tillsammans med Brenda som suttit där en stund innan. Där stannade jag och Johan till strax efter nio och sen for vi till Kvarnsjö där vi skulle stanna över helgen. Som alltid väldigt trevligt att bo Christofferssons. Vi vallade skidor in på sena natten och vi var riktigt sega på morgonen när vi skulle kliva upp. Men som alltid på tävling kom vi upp och efter att ha fixat hundarnas rastning och vattning for vi upp till tävlingsplatsen.

Vi hjälpte Mari och Joakim med starten i medeldistansklassen. Där startade Joakim med Shejrix Eithel Ivrin och Shejrix Quattro i led. Även Shejrix Four Matic var med. Atto och Matic är från min första kull och Tella från den andra, så jag är stolt över att de tog sig runt båda dagarna. Även om inte Joakim är nöjd med tiden, så tycker jag själv att det är en jäkla bra prestation för att vara första gången på den distansen. Bra jobbat!!

När jag skulle starta hade jag hjälp av både Agnes och Mari. Minnet sviker kanske, men jag undrar om inte även Brenda hjälpte mig första dagen.... Det snöade rätt bra, så jag valde att köra i min keps och utan glasögon. Det är nog första gången jag startar ut utan min hjälm på huvudet. Jag körde Haldex och Tióne i led. I team hade jag Nato och Niro. Och för den här tävlingen fick Dimrill och Tirith ha wheelpositionen. Tanken var att skulle det bli någon omkörning skulle Dimrill inte skulle bli så rädd. Nu behövde vi inte köra om någon, så det gick bra. Vi startade ut med en jäkla fart och det kändes lovande.



Jag fick en fråga besvarad på den här tävlingen, eller rättare sagt två. Men den första är att Nato inte riktigt hänger med. Jo, hänger med gör han, men det går nog lite för fort, för att han ska hinna jobba på ordentligt. Så han hängde på och när det kom uppförsbackar, då jobbade han. Då farten var lite lägre passade det honom bättre. Så jag hade nytta av honom ändå. Men det känns ju såklart när man har en sjätte hund i spannet som  inte jobbar hela tiden.

Det som kändes mindre bra, var att Haldex inte kändes helt pigg. Dom där jäkla halsmandlarna spökar igen. Idag har jag hämtat ut ett recept på Clindabuc på 10 dagar. Han kommer att få stå igen, men förhoppningsvis kommer han att hinna återhämta sig till SM. Det betyder att jag står utan Haldex i spannet på Sham-draget, vilket är en stor förlust för mig, men att ha honom till SM betyder allt, så jag gör vad jag kan för att hinna få med honom där. Haldex låg inte riktigt på, på den här tävlingen och jag valde för andra dagen att låta honom få ta en position i team istället där han inte behövde jobba lika hårt.

Första dagens resultat var att vi låg fyra, med 10 sek upp till brons och 18 sek upp till silver. Det tyckte jag var ett mycket bra resultat, så jag kände mig nöjd. Alla hundar åt ordentligt och även det kändes super. Vi var taggade inför andra dagen. Så gick vi på årsmötet för Nedre Norra, där jag blev invald som ledamot. Jag tackar för förtroendet och hoppas att jag skall göra ett gott arbete för styrelsen, vad det nu innebär.

Vi kom hem och vallade till sent. Och trötta som attan hoppade vi i säng. Sen blev det nog lite felräknat med tiden, för vi kom upp alldeles för sen för att hjälpa Mari och Joakim till starten, det var precis på håret att jag hann med att hålla i spannlinan upp till start. Men jag är alldeles säker på att de skulle klara sig själva alldeles utmärkt. De har snälla hundar i spannet, tycker jag.


Strax efter starten

Andra dagen var spännande. Nu skulle vi kämpa för en pallplats och för att hålla undan för Tarja som var bakom oss. Starten kändes jättebra. Jäklar vad taggade dom var och Niro och Tióne fick dra på. Det höll i några kilometer, sen började nog Niro tycka det var jobbigt att gå i led på tävling i det tempot. Han började slacka lite på linan, vilket aldrig brukar hända annars. Jag funderade på att sätta upp Haldex eller Tirith, men valde att låta bli och peppa Niro istället. Jag tror det är bättre att låta hunden mentalt klara av banan, och speciellt när det gäller så korta distanser. Så vi körde på och jag peppade. Men jag kände på mig att vi inte skulle klara någon pallplats. Det vi däremot klarade var att hålla vår 4e placering. Jag tror också att vi tog silverplatsen i klubbmästerskapet för Nedre Norra. 

Malin har räknat tider åt mig, så jag kan avslöja att vi även klarade meriteringen med ett 1a pris. Så nu har Tirith och Dimrill två stycken och det behövs ett till nästa år för att dom skall bli champinjoner ;-) eller jag menade polarhundschampions. Det roligaste av allt är ju att Starax Nulato, dvs Nato, även han fick ett första pris. Han jobbade ju i uppförsbackarna, så jag tycker nog allt att han förtjänade sitt pris.

Det har varit en intensiv, men väldigt trevlig helg. Det tråkigaste var att Johan for till Norge för att jobba redan nån timme efter att vi kom hem igår. Så nu är jag och alla hundarna själva hemma igen och längtar tills han kommer hem nästa vecka. Jag har fått svar på några frågor efter den här helgen och det känns alltid bra. För att få det måste man ju prova också, och det vågade jag, med andra ord; Jag är jättenöjd!

Tack för all hjälp jag fick till start! Och tack återigen till Christofferssons för att vi fick bo hos er. Det är verkligen alltid ett nöje. Jag tror nästa gång så kommer vi bara för att umgås :-) Tack Nedre Norra för ett, återigen, fint arrangemang. Det är alltid lika kul att tävla på banorna i Åsarna!

Många grattis till Lisbeth, som vann guldet i 6-spannsklassen med stor marginal. Och grattis till Dunvret till silvret, mycket bra kört med fem hundar. Och slutligen grattis till Ylwa som kan lägga ännu ett brons till samlingen.


Duktiga Agnes. Det är Tricksters pappa till vänster på bilden i led.

Agnes vann sin klass och hade kommit 3a i seniorklassen om hon tävlat där. Som vanligt, superresultat!! Stort grattis till dig och dina duktiga hundar!!

För den som vill läsa resultaten:
Resultat Polarhundsmästerskapet 2011

1 Anneli skriven

Snyggt jobbat! Jag gillar att du testar nya kombinationer och vågar prova på tävling. Helt rätt att lämna gamla slädspår och prova nya, det ger utveckling och möjligheter.

Stora kramar!

(Och du, tjipp-tjilli-vippen så har en vecka gått och du har Johan hemma igen! ;) )

3 Inger skriven

Kul att ni vill komma och bo här, ni är alltid välkomna!

5 Mari skriven

Tjusigt jobbat. Duktiga vovvar som kämpar väldigt bra. Nu hoppas vi att Haldex blir riktigt bra snart och kan komma tillbaka till 6-spannet till SM.

2 Kenneth skriven

Bra jobbat!!!

4 Mari skriven

Stort grattis till placeringen och meriteringen. Det var ett starkt startfält i klassen och tajt mellan tiderna. Bra kämpat av er alla.

Stort tack också till hjälpen vid start. Visst går det att hantera själv men med lite hjälp så blir det både lugnare och tryggare.

Hoppas nu Haldex tillfrisknar bra efter medicineringen.

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: