SPHK Sollefteå

Igår kom Malin upp till mig. Lite sent blev det, men vi kom i säng till slut. Upp tidigt för att packa hundarna. Det var ett gäng som skulle med, Uno, Haldex, Loddie, Tirith, Tióne, Silve och Pya. Pya skulle bara med i fall jag skulle ha avelsklass, vilket det också blev.


Här springer jag och Haldex i fullt ös.

Jag kände mig inte alls taggad för utställningen, då jag hade en riktig bråk-kväll dagen innan. Jag bråkade med buren som skulle in i bilen och så fick jag för mig att städa hela bilen och höll på med det i tre timmar. Dammsög och gjorde rent HELA bilen inuti, med sånt textilskum som jag sprutade på överallt, t om taket som jag ägnade en hel del tid åt att göra rent. Och det blev jättefint i taket :-)

Vi kom fram och tog upp alla hanar som skulle in i ringen. Jag provsprang lite med Haldex innan, men klen som jag är blev det inte så mycket, jag får sjuttsingen ont i ryggen på en gång. Kändes inte alls som att Haldex heller var taggad. Men så fort vi gick in i ringen, var det där... Tagget! Haldex öste på och jag öste också på! Och tamejsjutton att det räckte hela vägen för att vinna brukskonkurrensen. Domare Lennart Edfors flyttade upp oss på första plats direkt, och där fick vi stå kvar. Men många varv blev det, jag kände mig helt slut.

Så efter att ha provat att ställa Haldex tre gånger utan päls, och fått resultatet Very Good alla de tre gångerna, kommer jag inte att prova att ställa honom utan päls någon mer gång. Nu är han ju inte fullpälsad heller, men det är bättre än innan. Att Haldex sedan var klippt pga lite fuktexem gjorde inte någonting. Jag som hade funderat på att inte ens ta med honom.



Efter Haldex var det dags för Uno att gå in i ringen. Han är ju tyvärr lite tjock då, och jag har bantat honom i en veckan sedan han kom hit, så lite hull har han tappat. Det kändes bra när vi kom in och Uno skötte sig väldigt bra och fick Excellent med CK. Jag har faktiskt ganska dålig koll på vilka hundar som var inne i ringen, men det var ganska många. Uno slutade på en fjärde plats i den öppna klassen, vilket jag känner mig mycket nöjd med, då han som sagt är i lite tjockaste laget just nu. Det gör ju att han blir lite tung.


Ja, en snygg Uno, men mindre snygg låne-matte...


Efter Uno var det dags för Silve att gå in i ringen. Ylwa hade lovat att visa honom åt mig. Hon är väldigt duktig på att visa hund, så det kändes kul att få stå och se på, det är ju inte så ofta det händer. Silve som vanligtvis tycker det är ganska tråkigt att gå på utställning, tyckte helt plötsligt att det var hur kul som helst. Och det märktes! Han glänste lite extra... Så pass mycket extra att han gick och fick Excellent och inte bara det, men CK också!!


Silve med uppfödarmatte Ylwa!


Snygg-Silve!


Skaplig gubbe för sin ålder, 11 år.  Tack Ylwa för hjälpen!



Jag hade ju anmält Tióne och Tirith också, men där gick det inte alls idag. Tióne ser ju inte så vacker ut nu, helt utan päls, men jag tänkte att jag måste chansa, då hon trots allt fick sitt första cert av Lennart. Men idag blev det bara ett Very Good. Nåja... jag provade åtminstone. Tirith tyckte domaren att hon var för grov. När jag ser på kritiken blir jag lite förvånad ändå, för kritiken är suverän. Loddie var den som gick längst och fick Excellent. Hon fick dock stå utan ck idag, då även hon är lite tjock för tillfället.

Men det var ju bästa hane också, som vi skulle in i. Vi fick springa och Haldex hamnade upp på andra plats, efter Io som stod först. Där fick vi också stanna, så då var det klart: Haldex fick sitt andra CERT! I bruksklass fick vi gå in, då de gjort som så att bästa bruksklass skulle gå bir och bim, inte bästa bruksmeriterade. Där blev han BIM.



Haldex med sina rosetter och en stolt matte.



Kennel Shejrix ställde upp i uppfödarklass, där kom vi trea av fyra stycken. Avelsklass var det bara vi, så det blev HP och sedan BIS. Tyvärr var det bara vi i Bis:et, så det var ju svårslaget.

Tack Nedre Norra för en fin utställning och tack till alla som hade en hand över för att hjälpa oss!! Tack Malin för sällskap och lite extra tack för all hjälp!!
1 Ylwa skriven

Grattis till gårdagens fina resultat. Tack för hjälp med hundhållning och fotografering. Extra grattis till Haldex andra cert, snart blir det SE UCH. Jättekul att få visa en så pigg och glad Silve :). Uno kommer helt klart gå väldigt bra i ringen med lite bantning ;)

3 Jennie & Exxa skriven

Stort grattis till alla fina resultat!

2 Inger Christoffersson skriven

Grattis till fina resultat !!

Det är full fart på er.

Inger

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: