Påmind

Ibland blir man påmind av gamla vänner. I det här fallet var det Annika som var min påminnelse om hur saker och ting såg ut för några år sedan. Vi talade om Tiónes fantastiska resultat på rasklubbsutställningen då Annika vackert påpekade att det här trodde jag nog inte för några år sedan, när Tióne var skadad så illa, att det var osäkert om det skulle bli helt bra med henne igen.

Ja-aa... vad ska man säga? Hundar har en fantastisk förmåga att läka sig hela igen. Jag var hemskt osäker på om Tióne ens skulle klara av att läka eftersom att hon hela tiden hade sönder sitt bandage som var tvunget att sitta på då det var väldigt viktigt att hon hade benet still. Hon hade skadat sig och krockat med någonting i hundgården, förmodligen en annan hund eller kanske rentav hundgården. Det resulterade i att hon fick en liten liten benbit som gick sönder och flyttade på sig. En benbit som är så viktig för att rörelserna ska fungera, så veterinärerna på Jönköpings djursjukhus drog tillbaka den, de centimetrarna som den hade flyttat sig. I 3 månader kändes det som att jag hade husarrest, då jag inte kunde lämna Tióne själv. Någon gång provade jag att bura henne tillsammans med mamma Pya i samma rum, då jag körde en sväng med de andra hundarna, men då slet hon sönder sitt bandage och levde rövare i buren.

Då trodde jag inte att Tióne någonsin skulle läka ihop. När jag tänker på det här, tycker jag att det är helt fantastiskt. Idag är Tióne helt klart en av mina bästa ledarhundar(om nu att jag har flera som är bra), men hon är det där lilla extra, speciellt på tävling. Hon är snabb på kommandon, snabb i tassarna och ger alltid det där extra som man efterfrågar. Helt enkelt är hon alldeles exceptionell!!

Det gläder mig att jag har en inplanerad parning på henne nästa år med den jättefina Junior från Vikerkollens kennel i Norge. Jag har redan bokning på den kullen och kommer själv att behålla minst en valp, men säkerligen två. Det här är en hund som är i toppklass och det känns verkligen roligt att få äga en sådan vacker och duktig hund, som Tióne sannerligen är.


1 Fam. Erman skriven

Visst är det helt otroligt hur snabbt de små liven läker, och hur snabbt vi människor glömmer. Tione-fåne är ju som du vet en favorit hos många av oss.

2 Annika skriven

Med minnet av "igår",

ska man leva och njuta i "nuet",

för "sedan" vet vi ändå inget om.



Här och NU!

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: