Hundhelg

Den här helgen har inte alls varit lugn, någonstans :-)

Jag bestämde mig för att jag ville göra någonting annat än att bara sitta hemma och göra ingenting. Och jag tyckte att mina hundar ville göra någonting roligt också, än att bara vara hemma. Så i lördags klockan elva satt vi alla i bilen, på väg till Daniel i Mattmar, för att köra hund. Nu var meningen att vi skulle köra kickbike och cykel med våra hundar, men eftersom att vi hade planer på att åka till Sundpro för att beställa lite hundselar, så blev ordning på allt inte riktigt som vi tänkt oss. Jag kom till Daniel och stallade upp alla hundar på kätting emellan två träd. Nova och valparna fick komma in i huset och OJ så Trickster härjade. Han åt väl upp allt som han kom åt, och jag och Daniel kom nog på att han borde nog ha hetat Krokodil istället för Trickster.

Vi for till Sundpro där jag kollade mina gamla tävlingsselar som inte passade på vissa hundar längre och beställde därmed nya. Och det visade sig då att Tirith kunde ha Haldex gamla tävlingssele, så jag behövde inte köpa någon ny till henne. Däremot får hon ny träningssele. Haldex får ny träningssele och har redan fått en ny för träning. Niros gamla tävling satt perfekt fortfarande i halsen, men däremot hade de 4 cm som Iris(som äger Sundpro) tagit bort för 2 säsonger sen, kommit tillbaka på Niro, så hon kunde förlänga selen, istället för att jag skulle köpa en helt ny. Niros gamla träningssele passade perfekt på Daniels ena hund, så den köpte han av mig istället. Nu är ju inte just de gamla träningsselarna använda särskilt mycket, så de är fortfarande i nyskick. Perfekt. Loddie får ny träning, men Pyas sitter bra, Tiónes också, men hon får en för träning. Och sen beställdes ny sele till 'Dimmen' dvs Dimrill och två halsband, ett till Dimme och ett till Kenneths andra hund, Sälka. Det blev en hel del beställningar, men det känns bra att ha selar som sitter perfekt. Men jag glömde nog att beställa halsband till träningsselarna, så jag får säga till om det.

När vi var på väg hem blev vi inbjudna att äta tacos hos familjen Neimans. Det var mycket trevligt att få träffa Daniels vänner och snacka lite hund och byta lite tankar. Jag hoppas kunna åka dit nån gång när det är ljust, så jag kan få se på kenneln också, nu såg jag mest insidan av huset. Men trevligt var det.

Sent hem vattnade vi hundarna och vi körde hund från klockan elva till strax efter tolv. Sen var det dags att ta sig hemåt och hundarna var glada att vara hemma igen. Vid 03:00 lyckades nog matte somna med en söt liten Saria som sällskap i sängen. Hon är för go den lilla vovven. Ypperligt trevligt temperament har hon. 

Idag slocknade jag i sängen för ca 4 timmar mitt på dagen, slut som jag var efter att bara ha sovit 6 timmar på natten. Det var skönt att sova ut lite och sen stack jag och hundarna ut på en tur. Trickster är så intensiv att jag slängde åt honom och Saria varsitt älgben innan jag stack, så de skulle vara tyst. Jag har aldrig varit med om mer intensiv valp än Trickster. Måtte han lugna ner sig med tiden... Nu är det bara kväller kvar och imorgon är det vanlig jobbdag igen. På tisdag är det vaccination av hundarna och katterna och sen blir det lite vila på det. 

Och idag fyller Niro faktiskt år, hela 5 år. Tänk vad tiden går fort. Alldeles nyss var han liten valpis som såg ut som en liten råtta. Han är en av mina bästa hundar och det är så roligt att han och Nato har funnit varandra. De brukar leka tillsammans i hundgården och det funkar jättebra att köra dom två tillsammans i spannet. Niro är rentav riktigt snäll mot Nato i starten. Äntligen har jag funnit en bra spannkamrat till Niro som han inte spöar på i starten, och som är av samma kön som han själv. Det känns bra. Grattis Niro! och syskonen också!!
1 Daniel skriven

Trickster blir Krockster :)

2 Mari skriven

Stort grattis till 5-åringen!

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: