Välkommen till vårt fågelbord

Jag har velat skaffa ett fågelbord under tiden jag bott här, men det har inte blivit av, förrän jag och Johan köpte ett litet fågelbord på Biltema när vi var där. Ett litet hus, men det räckte. Fåglarna blev jätteglada och det är inte bara småfåglar som kommer. Johan sa att han sett en gröngöling, så idag när jag inte börjar förrän halv tre, fyllde jag på fågelbordet och började spana efter fåglar. Vid frukosten lyckades jag få några kort på några av dom. Småfåglarna är snabba som attan och jag som inte är så van fotograf har svårt att fånga dom på bild.


Här är en talgoxe som satte sig en liten stund på taket.


Sen dök det upp en jättefin fågel, som ni nog alla har sett någon gång.
En hackspett. Men vilken sort?



Efter att ha tittat på Wikipedia, där jag fann detta: Dendrocopos  ibland kallade brokspettar på svenska, är ett släkte inom underfamiljen egentligen hackspettar. Släktet Dendrocopos består av cirka 20-talet arter, skulle jag nog säga att jag hittat rätt.


En hungrig hackspett, vilken tur att han hittade till fågelbordet. Han gillade talgbollen.


Hackspettar är verkligen fina.


Men så dök en annan fågel upp. Var det en gröngöling måntro?


Efter att, återigen, ha kikat på Wikipedia, skulle jag säga att det är det inte. Gröngölingar brukar förväxlas med Gråspetten. Och efter att ha tittat på bilder, tycker jag nog att det här är en gråspett. Den är en eurasisk hackspett och tydligen väldigt nära besläktad med gröngölingen, därav förväxlingen dem emellan, troligtvis.


Den är Ångermanlands landskapsfågel visst. Mycket fin, tycker jag. Den var mer blyg än den andra hackspetten och jag fick vara mer försiktig när jag fotade den.
Alla bilder tog jag genom köksfönstret.

1 Fam. Erman skriven

Wikipedia är grejen! Fina bilder!

3 Johan skriven

Ja ja man kan ju inte ha rätt alltid, men såg den på typ 30m bara, vart aldig fram så långt när ja var hemma, kanske mig den var rädd för :) men nu vet vi juh va de är o de blev juh fina bilder på dem! :D

5 Jag själv skriven

Åh, tack för tipset Ylwa, det ska jag komma ihåg. Det vore ju verkligen roligt att få se ungarna också :-)



Jo, jag såg bilder på den där gröngölingen och den ser sannerligen lite elakare ut än gråspetten. Jag föredrar nog gråspetten faktiskt :-) Jag hoppas på att få se den igen, kanske när jag är ute och ligger och lurpassar med kameran ;-P

2 Kerstin skriven

Hej, visst är Gråspetten fin..en sådan höll jag i min hand för några veckor sedan! Den hade flugit in på glasverandan och behövde hjälp att hitta ut.

4 Ylwa skriven

Visst är det en gråspett. Jättefin - jag har aldrig sett dem här nere. De är lätta att förväxla med gröngöligen. Gråspetten ser mycket snällare ut än gröngölingen. Den mindre försiktiga hackspetten är en större hackspett. De är vanliga ganska orädda och flitiga besökare vid fågelbordet. Fortsätter du mata hela året kommer den komma och hälsa på med sina halvvuxan ungar under sommaren.

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: