SM - dag1

Årets SM bjuder på inte så himla kallt väder. När jag kommit hem från Norge var det fullt med + grader och snön började rasa från taken. Hundgården har börjat tina upp och gården hemma var lite isig. Jag hoppas det hinner undan snabbt, gärna till söndag när jag kommer hem.

Nu halvligger jag i soffan hos Agnes Christoffersson. Hon bor tillsammans med familj i Kvarnsjö som är ca 1,5mil söder om Åsarna och här har jag det sååå super. Jag är väldigt tacksam för att jag får bo här. De bor jättefint och jag sover i en jättesöt lite stuga. Agnes mamma Inger lagar väldigt god mat och det känns lyxigt att få äta mat tillsammans med en familj, det är ju inte så ofta det händer, eftersom jag är själv. Så det är kul.



Igår åkte jag direkt till Åsarna för att besiktiga hundarna och få nummerlapp. Det gick bara bra och inga problem med att få igenom hundarna. Pyan är inte med i SM-spannet för hon går på antibiotika. I tisdags fick vi åka till veterinären och det visade sig att hon har fått in bakterier i tandroten om jag förstod det hela rätt. Det kan bli en långdragen procedur att få bukt med det, men vi provar med medicin först. Fungerar inte det, så får vi helt enkelt lov till att dra ut tanden. Jag hoppas vi ska slippa det. Pya mår bra trots sin stora bula i ansiktet. Den börjar gå ner nu och hon äter som vanligt och är lika glad som vanligt.

Så med i tävlingsspannet är LoddieRod. Jag beslutade mig för att starta med spannet som jag normalt gör. Först var jag tveksam till om jag skulle ha Niro på höger bak, eftersom att masstarten i Norge gjorde att han gjorde några utfall mot Lisbeths hundar. Det var inga stora problem, för han kom inte åt någon hund, men man blir ju ändå orolig för att han skall göra så igen. Och Tióne och Haldex som blev rädd också...

Jag bestämde mig i alla fall för att chansa och 'köra som vanligt'.

Och jag tog helt rätt beslut. Vi startade ut fint. Det var egentligen bara Loddie som var knasig i starten. Jag hade raggat fin starthjälp av Janne o Nettan från Mullsjö. Det gick super! Tack för hjälpen!! Vi drog på och jag tyckte ändå att hundarna gick rätt bra. Hade lite dåligt glid märkte jag, ibland 'nöp' det till lite under skidorna. Men med hela 3 tävlingsdagar så gör det  inte så mycket, för vi ligger ändå bra till i listan.

Det tog en bra stund, men sen såg jag Joakim Pettersson. Fast jag hade på känn att Marie skulle komma, och mycket riktigt... När jag vände mig om så var hon helt plötsligt där! Hon gick om efter en stund och det gick jättebra. Sen jagade hon efter Joakim och med honom hade vi även Gro Teslo från Norge. Jag hakade på Marie och i den uppförsbacken så gick hon om och där märkte jag mitt dåliga glid, för jag fick sparka på rätt bra för att ligga kvar efter henne. Inte tänkte jag släppa henne för en sekund, nu när jag hade sånt bra häng. Så jag uppmuntrade henne att lägga i 5e växeln, så vi där bak skulle få bra tid.

Vi som var omkörda nöjde oss med att ligga kvar bakom. Trots att mina hundar hade druckit bra, så var det två som tog lite snö, värst var Loddie. Så det slutade med att jag och mitt team hamnade 1min 2sek bakom Marie och på en 3e placering för dagen. Helt perfekt inför morgondagen!! Vi har en liten bit upp till 2an som är Camilla Buvall, 27 sek.

Nu kan allt hända!!

Följ SM:et här
1 Anneli skriven

Grattis! Aldrig kul att misssa pallen men du visar än en gång att du och dina hundar är otroligt jämna! Snyggt jobbat! Och vad fina ni är på SM-hemsidans startbild! :)

Kram!

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: