Första löpet

Idag har solen tittat fram och jag och hundarna har varit uppe på Grönklitt och kört lite snabbrundor. Det blev väl ca 6,5 km kan jag tänka för 6-spannet och 5 för 4-spannet. Spåret på 5 km's rundan ville jag inte ens ta, då 2½:an t om hade drivit igen på vissa ställen. Så på den längre rundan, som går över en sjö, kan jag tänka mig att man inte kan köra i tävlingsfart, så jag struntade i att köra den.

SHEJRIX DIMRILL DALE
har gjort debut som ledarhund i Shejrix spann, med mamma Pya som kamrat. Igår gick han 2,5km och med hjälp utav mamma skötte han sig alldeles utmärkt och som wheelhundar hade jag Tia & Tirith. De två verkar trivas bra ihop i par.


Dimrill på stake-outen


I 'mål'. Dimrill t.v och Pya till höger sett på bilden. Bak Tirith t.v och Tia på högra.



Körningen idag hade jag Helena till hjälp. Ingen turistkörning idag, så vi passade på. Här är bild på Dimrill i led med Sirius och även med Tirith. Dimrill som är unghund tycker väl att han har en del att säga till om ibland. Men efter att ha 'tjabbat' en gång för mycket när han gick med Sirius i led, så fick Sirius nog och röt i åt honom. Då slutade Dimrill genast med unghundsfasonerna. Det är skönt med hundar som är språksäkra.


Här är vi på väg till 'mål' med Sirius närmast kameran och Dimrill bredvid. I wheel går Nato och Tirith. Nato förvånade idag över att inte krångla det minsta när jag selade honom. Normalt sett är han väldigt bångstyrig när jag skall ta på selen, men inte idag :-)

Dimrill gick betydligt bättre i led med mamma Pya än med både Sirius och Tirith. Idag när vi körde stannade han för att pinka, när han nu kände för det, vilket blev några gånger. En gång kissade Tirith när de stod still och eftersom hon nu börjat löpa, tyckte Dimrill att han kunde lukta där och han vände på sig så att även Tirith var tvungen att vända på sig, så de stod åt mitt håll. Jag tjoade på Tirith som, hör och häpna, drog i brorsan så att han till slut var tvungen att ge med sig, och rätt vad det var så var vi på spåret igen. Duktig Tirith!


Tirith närmast kameran. Nato bak med Sirius.


Överlag så är mitt betyg till Dimrill: Mycket lovande ledarhundsämne. Han har potentialen att vara där framme, såvida att pinkeriet upphör. Men han har farten, drivet och viljan att ta sig framåt, nu gäller det bara att förvalta de här egenskaperna på bästa sätt, så kommer han att bli en suverän ledarhund.


Syster och bror. Tirith & Dimrill. Inte så lika, men väldigt vackra att se på.



Om några dagar är vi i Norge och tävlar och för första gången någonsin kommer jag att starta första tävlingsdagen på min egen födelsedag :-) Jag kan inte fatta att jag redan ska fylla 34!?! Tiden bara flyger ifrån mig, känns det som...

Min snälla vän Malin och hennes kusin Helena ska ha kvar de hundarna som inte tävlar, så kan de gå i turistspannet och jag får lite avlastning på själva tävlingen. Det är mycket att stå i när man inte har någon handler med sig och det känns rätt skönt och lyxigt att bara ha hand om tävlingshundarna.

Det är på SOC som vi ska tävla och den här gången blir det för landslaget. Vi var ju trots allt uttagna till VM, men kunde inte åka pga rabiesvaccinationen som inte gick igenom, så det känns extra roligt att få köra för landslaget i Norge istället. 3 dagars tävling och på den sista dagen är det en variant jag inte varit med på tidigare. Man har mass start och den som kommer först i mål, är väl den som vinner. Det kommer att vara otroligt spännande, men också lite pirrigt att starta på den. Den går som sagt på söndagen...

Annars känner jag mig rätt nöjd över att ha 'provat på' 6-spannsklassen på tävling. SHAM-draget var ett utmärkt tillfälle att göra det på och jag känner mig nu helt överrens med mig själv om att det är i den klassen jag skall vara. Min kropp säger åt mig att den klassen passar mig mycket bättre, för sparka, det kan jag banne mig göra men springa... som man måste göra i 4-spann, är det värre med. Och att springa i 6-spannsklassen... ja, det hinner i alla fall inte jag med att göra, för då ramlar jag av släden...

Till SM, som går i Åsarna, är jag och gänget anmälda och det ska bli väldigt roligt att få testa att köra med, nästan, bara mina egna. En sjätte hund ska jag ju ha med i spannet såklart.

Nåt annat som hänt är att Tirith har blivit stor. Hon har börjat sitt första löp. Faktiskt igår på turistkörningen såg jag blod. Jag har ju märkt att Silve nosat intresserat på henne ett tag nu, men nu är det ett faktum. Och för bara en liten stund sen öppnade fröken Sundin dörren och skrek på mig och undrade om jag hade en hund lös. "VAA? Näääeeej, har jag väl inte", sa jag... Men såklart, Tirith hade kommit lös med kättingen och sprang och flörtade med Malins hanhundar. Men det var lätt att få tag på henne igen. Så hon får bo inne med Malin och Helena när jag är i Norge.

Inne finns en kompis som är som en piraya som hänger på varenda hunds nacke. Lilla Kraka, vars pappa just blivit världsmästare i tyskland. Stort grattis till team Lisa Lindblom! Fantastiskt bra jobbat!!!


"Krakis", "Kråkan" eller bara Kraka, som hon kallas, på Polarhundsmästerskapen

1 malin skriven

klart Kråkan ska sitta med prisbucklan... Hon har ju att brås på :-P

3 Eva m töserna skriven

Vilken samling underbara vovvar du svänger dig med!! Och vilken snygging "Rille" blivit!!

Lycka till i Norge och grattis i förskott!!

2 Kenneth skriven

Det sitter en stolt kille ute på en öde ö och längtar efter sina hundar:)SHIT Vad kul!!!!!

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: