Torneryds K-Nova

Nova slappar på golvet och jag slappar i soffan. Nu är vi lite lata efter en rask promenad bland alla biljoner  myggor som finns här i Fjällandet. Vi träffade inte på någon björn iallafall, bara en fågel som Nova glatt sprang in i skogen och jagade iväg för att sedan dyka upp framför mig på stigen igen. Hon lyssnar ändå väldigt bra på mig tycker jag och det känns roligt. Det är jag och Nova som ska 'bonda' nu och göra oss en bra relation. Johan har ju fått ett par månader att 'bonda' med mina hundar och det har funkat jättebra.

Jag har provat på lite med klicker på Nova. Kravet är ögonkontakt innan hon får någon belöning. Jag har själv egentligen aldrig använt klicker på mina hundar, men jag fattar hur det funkar och igår när Johan var hemma hade han en hund som han är hundvakt åt nu, som heter Akela. Nova är inte sådär superförtjust i att andra hundar är jättenära henne, så när Akela skulle gå in buren jämte buren där hon själv låg, så bara gruffade hon och var sur. Så medan Johan fick se till att Akela kom in i buren tog jag lite frolic och klickern och vände Novas uppmärksamhet mot mig i stället. Och varje gång hon tog ögonkontakt med mig fick hon ett klick först, och sen en godis. Och VIPS! så var Akela inne i buren utan att Nova sa ett knyst :-) Och sen gick det bara hur bra som helst.

Nova är lite speciell då hon inte är helt frisk. Hon har fel på bukspottskörteln, vilket gör att hon inte kan ta till sig all näring som hon får via maten, som normalt friska hundar gör. Hon får äta medicin varje dag.  


Här är fina Nova. Hon älskar pinnar. När man är på en promenad kan hon bära pinnar hela vägen fram och tillbaka. Och ibland inte bara en pinne, utan flera samtidigt. Hon kommer från en kennel i Ronneby, Blekinge. 

Möt Torneryds K-Nova.
Hon kommer att stanna i Fjällandet då hon och husse ska flytta in :-)

1 Marlene skriven

Grattis till samboskapet :)

3 Anneli skriven

J*I*P*P*I*E!!! :D :D :D

2 Maria skriven

Grattis! Alltid roligare att var två.

4 Eva m töserna skriven

Härligt, grattis på er!

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: