Nato - värsta ledarvalpen

Igår körde jag hundarna. Jag tog det vanliga gänget och testade Tióne i spannet igen, och jag tror att jag ska köra med henne. Jag hoppades på att Haldex skulle strunta i henne och att hon skulle gå på som vanligt och det gick jättebra. Vad jag inte trodde skulle hända dock, var att Pyan inte skulle orka, ens halva sträckan. Men det var vad som hände. Pya som gått så bra på måndagen, kroknade och när jag skulle stoppa henne i slädsäcken, ryckte de andra hundarna upp ankaret och jag som då alltid sitter fast i säkerhetssnöre, for iväg efter med Pyan mellan armarna. Det slutade med att jag tappade henne och hundarna stannade.

Det är det där ankaret jag tycker är läskigt när nåt sånt där händer, och att inte Pyan hamnade med några ben runt släden eller så var ju tur. Nu var Pya lös och tänkte inte direkt komma till mig. Så vi körde en bit och jag fångade in henne i farten, hon var trött...

Att få in henne i slädsäcken var omöjligt, för det ville hon absolut inte. Och när Pya har åsikter, så är det inte alltid så lätt att stävja dom. Ni som har hennes barn vet nog vad jag talar om...

Nåväl. Pyan fick springa lös, men det syntes klart hur trött hon var och till slut så sa jag bara att: Näe, det här är inte okej, du är ju helt slut, så jag tvingade in henne i slädsäcken och satte fast henne i halsbandet i den där lilla kroken som är där inne. Hon var inte ett dugg nöjd med det, men jag gav mig inte, så där satt hon tills vi kom hem. Och efteråt käkade hon mat så in i norden... Jag tror det var vätskebrist, för jag har sett att hon har 'gett bort' sin mat lite grann de senaste dagarna...



NATO - min valp som har ledartalang

Eftersom nu Loddie blev kvar idag, fick hon gå i led för valpspannet. 2,2km blev det igen och Nato var en arg och frustrerad liten Nato i starten. Han gillar INTE att sitta fast och vänder på sig i spannet, och tuggar linor och håller på. Men så fort man börjar köra, vänder han sig åt rätt håll och HEJ vad det går!



När vi kom till vändningspunkten, så förstod inte Loddie riktigt. Fattar gör hon ju, men hon vände inte spannet. Det var som att Nato tröttnade, för han tog saken i egna tassar och när jag sagt åt Loddie flera gånger, hoppar Nato över Loddies lina och tränger sig vänster, förbi Tirith och vänder hela spannet och börjar kuta tillbaka. Loddie är inte sen att följa efter, och Tirith, ja hon hakade ju också på, såklart.

Nato tog kommandot och det var som den mest självklara saken i världen. "Matte säger vänd här", då vänder vi! Och inte väntade han på att Loddie skulle göra det. Så jag tog ett snabbt beslut och satte istället upp honom i led med Loddie de resterande 1,1km som var kvar hem. Vid vänstersvängen när jag ger kommandot 'VÄ' vänder Nato lite grann på huvet och kikar på mig. Ungefär som att "Gör jag rätt nu?"

Nato är 6 månader och visar redan ett huvud som är fullt av smarthet och vilja till att göra rätt. Han har ett hårt driv på att gå framåt, även utan någon hund framför. Det tyder på ledartalang. Det gäller att ta till vara på detta och jag längtar verkligen till att få börja köra lite längre sträckor med honom, och att få köra in honom med Pya, som kan lära honom allt hon kan.


Här går Nato i led på vänster sida
1 Iréne Ax skriven

GO Nato!

Duktig Nato! Han fortsätter sköta sig ju :)

Men man skall inte bita i linan Nato aja baja....

Roligt att inkörningen har börjat nu & att det går så bra. Helt otroligt att han fattar vad du menar redan! Idag är de faktiskt prick 6 månader gamla ju! Men du har förberet dom bra innan :)

Vi skall snart testa hans syskon Takotna & Safety & jag hoppas det ska gå lika bra för dom.

Kul & kunna följa hoinom genom kort & filmer :)

Fortsatt Lycka Till så hörs vi!

Kram från oss alla på STARax!!!

2 Eva skriven

Tur det gick bra med Pya och dig ....

Lycka till på tävlingarna

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: