Träning igen

Jag klassade mig som frisk idag och började dagen med att sova som en gris. Jag blev väckt av Johan Grönberg som ringde, då han inte hade tid att prata när jag ringde igår. Jag ville veta om det faktiskt bara är en obs-tävling till VM, och det verkar som att det är så. Så det är bara att satsa. Nu är jag glad att jag redan hade bestämt mig för att åka på SM i Gafsele där obs-tävlingen kommer att vara.

Tävlingarna före SM kommer att avgöra vilken klass jag kommer att köra i. Jag kommer att satsa på att gå upp en klass, då jag känner mig mogen för det och känner att jag hundar bra nog för att vara i den klassen. Det skall verkligen bli roligt att få köra första tävlingen som kommer att vara Nya Nordic Open för min del, där jag kommer att ha med Dimrill i spannet. Han går för jäkla bra i träning. Men jag har också bestämt att om jag inte har något i toppen att göra i 6-spannsklassen, så kliver jag förmodligen ner till klassen under...

Idag tog jag mig i kragen och bestämde mig för att inte vara sjuk för några timmar. Jag stack ut med hundarna på eftermiddagen och körde en tur på 8,3km. Första spannet ut var Tióne och Niro i led och Nato och Pya bak. Det funkade jättebra och det var över 20km hela tiden då Niro galopperade. De var glada över att få komma ut och det kändes skönt att få träna dom igen.

I det andra gänget körde jag Haldex och Loddie i led. De funkar suveränt bra ihop måste jag säga. Loddie visar att hon är ruggigt snabb och jag tror starkt på att jag ska satsa på henne i led för lite tävlingar i vinter.  De är duktiga på svängar tillsammans och drar båda två upp tempot. Bak hade jag Dimrill och Tirith och det är kul att se att även lilla Tirith är lika snabb som de andra. Dimrill gör som vanligt och ligger på i selen, fasikens vad stark han är. Jag ser verkligen fram emot att få köra honom på tävling, det ska bli superkul.

När jag kör bara 4 hundar, brukar jag försöka ta alla till starten samtidigt. Det underlättar och det är skönt att kunna gå med alla på en gång. Så idag gjorde jag så. Första gänget var lugnare än det andra faktiskt. Dimrill som i början när han kom, stod lugnt och fint i starterna, är inte så tyst längre. Haldex är ju alltid en galning och Loddie ska vi inte ens tala om.

Jag funderar och funderar på vilka som ska gå första tävlingen i vinter, Dimrill är iaf given. Vissa andra också förstås, men man funderar ju på vem som ska få stå över. Det kommer nog inte att avgöras förrän dagarna innan själva tävlingen går. Och vilka ska man köra i led? Det är mycket man funderar på som hundförare och jag märker för egen del att det blir bara svårare och svårare ju fler hundar som tar ett kliv framåt. Mitt problem är att jag har så många som är ledarhundar. Vilka ska man välja? Man kan ju bara ha två där fram...  Jag ska väl inte kalla det för ett problem heller, för jag är väl rätt bortskämd med att ha så många duktiga ledarhundar. Det är ju faktiskt 5 hundar som kan kommandona för att gå i led. Det är Tirith och Nato som ännu inte har fått kliva upp ordentligt, men deras tid kommer.

Pya: Fantastisk ledarhund som kan alla kommandon. Håller ofta hög fart, men är inte den hunden som har toppfarten. Men stark som attan är hon, men lite jobbigt om hon trasslar in sig, då hon är dålig på att trassla ur, men det blir bättre då jag vägrar hjälpa henne nuförtiden.

Niro: Förmodligen min allra bästa hund! Fantastisk arbetsmoral! Aldrig skadad. Ger aldrig upp. Slänger alltid i sig maten. Vet med säkerhet att han kan höger och vänsterkommando, men har inte riktigt kört högerkant med honom, men det skulle inte förvåna mig om han kan. Håller alltid ett mycket bra tempo och hakar alltid på i tempoändringar. Niro kommer att vara en riktig stöttepelare för mig när jag ska börja köra mellandistans!

Haldex: Säker! Stark! Ihärdig! En otrolig hund som gör vågen i spannet tills han får alla med sig. Han är den hund jag absolut inte vill vara utan på tävling och en av dem jag gärna vill ha i led. En fantastisk hund på alla sätt.

Tióne: Lätt! Snabb! Tävlingsinstinkt! Det blir svårt att välja bort Tióne i led på tävlingarna, då hon är ett riktigt krutpaket som tänder till.

Loddie: Damen som hela tiden förvånar. Förvånade mig på SHAM-draget med att gå i led och visa en sån spirit att hon och Niro såg till så vi kammade hem första priset. Har visat ett helt ny sida den här början på säsongen. Som det ser ut nu så fajtar Loddie starkt om en plats i led på tävlingarna.

Tirith: Ett till litet krutpaket. Hon är som en duracellkanin, bara går och går. Kommer sannerligen vara en stark kandidat till en plats i teamet. Krånglar aldrig i spannet och är snabb.

Nato: Snabb. Har tagit efter Niro i starterna, så lite skrikig har han blivit. Jobbar bra, men hinner inte riktigt med att jobba när det är toppfart. Men hinner med, det gör han.

Lånehunden Dimrill: Fantastisk!! Stark. Ruggigt snabb. En hund som har bra arbetsmoral och ger järnet. I början när han kom kunde han vilja stanna för att pinka när det gick sakta, men det är borta nu. Älskar att vara med i spannet och gillar vilken plats han än står på.



Jag riktigt längtar tills jag ska köra 6-spann med hundarna för att testa ut vilka det blir. De ska synka med varandra och jag måste välja bästa ledarparet som har mest krut i tassarna och mest vilja att ta sig framåt. Det kommer att bli tufft att försöka slå sig in bland alla proffsiga 6-spannsförare, men jag ska verkligen göra ett försök. Och spännande ska det bli. Det kommer också bli jättekonstigt att inte vara handler till andra i 6-spannsklassen, som jag brukar vara. Men då kan jag ju hjälpa dom som kör i 4-spannsklassen istället :-)

1 Mari skriven

Härligt lyxproblem att inte veta vem av hundarna som ska få vara med på första tävlingen! Vi håller redan tummarna för en bra tävling!

3 Ida skriven

Fin header du har :)

2 Ingela skriven

Lycka till ! Härlig blogg, riktiga vinterdjur det här



här är också en vinterkille ;o)



åker lite skidor ibland med hundar.

har jämthundar =)

4 Bjälkatorparna skriven

Dagens i-landsproblem? :)

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: