Solskenstur

Igår tog vi en tur igen med hundarna. Eftersom att Nato var trött på lördagen, och väldigt befogat eftersom vi körde minst 2 mil, fick han vara kvar i släpet tillsammans med Silve. Istället lånade vi två hundar av en dansk turistförare vid namn Keld, som bor där i Ottsjö. Två unga hanar som Keld sa inte skulle ställa till med nåt besvär i spannet. Två jätteduktiga killar på 11 månader. Jättefina och snälla med mycket motor. Dom var en stor tillgång i spannet, eftersom att det var lite tungt ibland.


Emmet och Jakob


Vi var ute med hundarna hela dagen och vi stannade och vilade och somnade t om i den varma solen som gassade på oss där vi låg på våran renfäll. Hundarna fick lite köttbullar som snacks och även lite kött. Johan lagade lite mat och vi njöt i fulla drag av dagen. Alla vovvar skötte sig och vilade som de skulle i ett par, tre timmar. När vi skulle packa ihop upptäckte jag att min jacka var borta. Den hade vi tappat längs spåret, så vi bestämde oss för att chansa och ta samma väg tillbaka och hoppas på att ingen tagit den. Turligt nog låg den längs spåret och hundarna tyckte nog det var mycket märkligt att mattes jacka och doft låg där och skrotade  


Pya och Tirith vilar


Den här gången fick Haldex o Tióne gå i led hela tiden och jag måste verkligen säga att jag känner mig såå trygg med mina hundar i led. De här få gångerna vi varit på fjällen har de verkligen visat att de behärskar alla kommandon på ett helt fenomenalt sätt. Att kunna styra hundarna som man vill, även fast det är fullt med spår överallt är riktigt bra. Vi hade möten med skoterförare, folk på skidor och hundar och mina hundar verkar bara fokuserade på att ta sig framåt. Så jag känner mig verkligen inte otrygg på något sätt, utan är övertygad om att vi kan möta alla möjliga hinder, utan några större problem.

På vägen hem fanns det ett ställe där det var mycket brant utför och en skarp högersväng. Det gick så fasligt fort och jag hade fullt sjå med att hålla släden upprätt. Inte en chans att hålla farten nere och ledarhundarna for rätt in i några små grenar och vi fastnade. På bilden är det 8 hundar som Johan trasslar ut. På Emmet eller Jakob, kommer inte ihåg vem det var, hade t om nacklinans lilla plastgrej fastnat och hakat i huden rätt hårt, men han sa ingenting, utan stod lugnt och fint tills vi hade fått bort den igen. Så snäll kille...


En enda röra.. Ledarhundarna närmast kameran..

Det har varit en sån underbar helg och jag tänkte det skulle vara vår sista tur, men det är möjligt att jag inte kan hålla mig, utan tar en tur upp igen på lördag. Vi får väl se, helt enkelt.


Se fler bilder här
1 Fam. Erman skriven

Så härligt det ser ut! Här nere sår vi gräs för fulla muggar och är nervösa för att det ska vara för varmt för att köra hund. :(

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: