Det avgjorde saken


En fantastisk hund - på alla sätt och vis


Jag bestämde mig för att testa Haldex uppe i täten. Häromdagen när Daniel hjälpte mig att köra hundarna, körde vi Tióne i singel. Hon hade gått singel ett par gånger innan, och det är ju ganska mycket för huvet att gå så, så den gången tröttnade hon när vi skulle vända hemåt. Då tog jag upp Haldex, bara för att testa och det verkade fungera. Så jag tänkte att jag var tvungen att prova lite till. Förra gången tyckte jag mig se att han visst det kunde kommandon... Några gånger innan hade jag kört honom med Tióne i led, men han gjorde som vanligt och prejade henne... Jag tänkte att han kanske blev lite störd, så jag lossade på necklinan dom emellan och helt plötsligt hade jag en Haldex som gick tätt ihop med Tióne på högra kanten och som inte trängdes nåt mer. Det kanske var så enkelt?

Ikväll tänkte jag att jag ska prova, fungerade det inte kunde jag bara byta på honom och Pya. Satte först upp Pya och Tióne och sen Haldex. Jag är lite bortskämd med hundar som sträcker upp linorna, jag sätter ALDRIG fast mina hundar fram, för jag anser att bra ledarhundar ska kunna sträcka upp utan att sitta fast.

Satte upp Haldex och han sträckte upp fint. I med alla andra. Tyvärr är jag inte riktigt snabb av mig just nu, eftersom jag har lite ont i munnen, men tack och lov så gick det bra ändå. Numera sitter fyrhjulingen fast när jag ska starta, det känns säkrast så. Jag satte Pya i singelpoint, för på så sätt skulle hon kunna hjälpa Haldex om han skulle bli osäker vid nån sväng. Det var första svängen som det blev så, vi skulle rakt fram, men förra gången vi drog hade vi kört vänster, så Haldex ville ta den vägen. Men jag stannade upp och sa då hööger istället och Pya visade Haldex - som fattade omedelbart och drog höger. SEN var det ingen mer osäkerhet hos Haldex. Han svängde höger där vi skulle, två gånger, vänster en gång och höll HÖGERKANTEN på vägen när jag sa kommandot. 8,3 kilometer som singelledare för ett 6-spann, för första gången någonsin. Full galopp och snittet var ca 15km i timmen, för det är ju mycket uppförsbackar som drar ner farten(och Silve var i spannet, vilket också drar ner farten).

Det här avgjorde saken; Haldex är numera tillgänglig för godkända tikar. Jag behöver inte utvärdera honom mer, han är bara helt fantastisk! Han kommer att röntgas för höft och armbågar och ögonlysas vid tillfälle.


se lite fler bilder på  http://picasaweb.google.co.uk/seriXone

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: