Äntligen helg

Jag sitter i soffan och bredvid mig ligger Silve och tar en välförtjänt tupplur. Han har varit ute och tränat med resten av gänget idag. En utforskningsresa på nya vägar har vi gjort och det är alltid kul att hitta nya vägar. Hundarna tycker att det är väldigt roligt och blir extra taggade när vi tar en ny väg. Här på bilden har vi hittat en 'bro' som de byggt när de avverkat skog.



Idag skulle vi alltså vika av från vår vanliga tur och där vi normalt sett ALLTID svänger höger, sa jag strax innan VÄ (som är förberedelsen för vänsterkommandot) och SNACKA OM att Pya svängde och la sig i "vänsterfilen" direkt för att hålla vänster in på den andra vägen. Det är såå kul när hon gör så, jag har sett det ett flertal gånger förut. Hon lägger sig och slickar kanten på den sidan som hon ska till, och efter det går hon över till högerkanten på kommando. Det är jäkligt häftigt, för ibland får man säga kommandot fler än en gång, men inte idag!

Vi hittade som sagt nya vägar och det innebar att vi fick tre stycken vändningar på vändplaner. Det är alltid bra träning och det där 'helt-om' kommandot börjar sitta. Faktum är att Haldex kan det bäst av alla tror jag, för han har gått i led ganska många gånger sista gångerna vi och hittills är han den som vänt snabbast av alla. Idag dock så fick Niro gå i led tillsammans med Pya och han gjorde med henne ett jättebra jobb. Det var en gång han fick för sig att han skulle ta vänster, precis i början när vi körde, men med Pya längst fram kan man känna sig rätt säker på att man kommer dit man vill, så det var bara att styra tillbaka på spåret.


Bilden är samma tillfälle som filmsekvensen nedan. Vi hade kört 7,8km vid rasten.


Det kändes extra roligt idag när vi var på hemåtväg. Jag har ett ställe man kan köra till och där är som en grusplan och nåt litet grustag. Från vägen vi kör på blir det som en liten slänt ner till planen, så kan man ta vänster efter den och bara svänga runt, utan att egentligen behöva göra kommandot helt om. På väg hem idag körde vi på vägen och då blev ju slänten på höger sida, så jag bestämde mig för att prova och se om jag kunde styra hundarna över slänten, ner på planen. Då har man ju ingen egentlig väg att styra efter och det uppskattar jag som svårare för hundarna såklart. Men jag testade och sa 'Höööööger' när vi var i mitten på den där slänten och tamejsjutton så svängde Pya och Niro höger direkt och gick ner på planen.

Jag var lite rädd att jag skulle tippa med ATV:n, för jag körde ner diagonalt, men det gick bra. Känslan efteråt ?? SKITGLAD!!!

Här kommer film från när vi vilade under turen. Vila gör vi för Silves skull. Han är trots allt 9 år, medan äldst efter honom är Pya som är 5. Han hänger med, men det märks ju att det är lite åldersskillnad.
 



Glada Niro är som en liten valp när han har en leksak!  Nåt jag själv brukar glömma av är ju att Niro är kusin med fyrhjulsdriftarna. Men det är han och i spannet kan man se det. Mycket stark fokus på arbetet. Niro är helt klart en av mina bästa hundar. Stark i kroppen med mycket bra tassar och arbetsmoral. Äter alltid!





Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: