Katastrof SKK utställning

TILLÄGG den 7/5

Jag har redan bestämt mig, för att skicka in en skrivelse, till både SKK och SPHK's tidningar, så får vi se om de kommer med. Jag hoppas det iallafall.







Dagen efter Vaggerydsutställningen hade Malin anmält sina två hundar till en kennelklubbsutställning i Västerås. Eftersom jag kommer från Kolbäck, bestämde vi oss för att bila upp till mamma och sova där, så skulle det inte vara så långt in till själva utställningen sen. Vi gjorde så och jag hade bestämt att jag skulle komma med in till utställningen, för efter den skulle jag åka till en gammal klasskamrat och hälsa på. Sagt och gjort. Här ska jag berätta... om den mest katastrofala SKK utställningen, jag NÅGONSIN har varit på.


Det tråkiga med att gå på SKK utställningar nuförtiden, är numera det faktum att siberian husky rasen har tagit två olika inriktningar, en mera 'showig' typ, som ser mer utställningsanpassad ut och en typ som vid anblick inte alls liknar den typen vi idag ser på SPHK utställningarna, dvs de siberian som är av draghundslinjer och oftast de som vi också kan se på draghundstävlingarna. Att gå på en kennelklubbsutställning för mig, där domaren förmodligen är obekant för mig, är som att öppna lotten jag köpt och se att den är en nit. Och denna utställning bekräftade bara alla mina farhågor.

Vi kommer dit i lagom tid och på plats träffar vi Mats Lyngmark, erfaren utställare i utställningsringen på SKK. Jag har med jämna mellanrum följt Mats framfart genom åren och jag har fortfarande färskt i minnet av när han importerade sin tik från kennel Taymyrs i Danmark. Intressanta diskussioner tar sin plats och det är riktigt kul att prata med honom, efter många år av vetskapen vem han är. Förmodligen har han inte en aning om vem jag är ens, men det var sannerligen en hel del intressanta saker han har med sig i bagaget. Nåväl, tillbaka till utställningen...

Hanhunden med Vargevassblod i sig

När vi står där, ser vi en tjej som har en hanhund, vilken påminner oss båda väldigt mycket om Vargevass. Vi diskuterar lite jag och Malin, sen går jag nyfiket fram för att höra efter vad det är för linjer i hunden. Hon kan dem inte utantill, så jag får se på stamtavlan. Mycket riktigt är det Vargevass på pappans sida och mamman är från en annan känd långdistanskennel. Nu är det så att hunden är alldeles för stor, för hög alltså, så han borde få ett 0 pris pga det, men när domaren ska döma hunden blir jag verkligen chockad. Inte för att hunden får en 0:a, utan för domarens sätt att ge sin 'kritik'.

Före det här ekipaget står det en siberian som är av utställningstypen och när den här tjejen kliver fram med sin hund, ser jag hur domaren snörper på munnen, gör missnöjda miner och jag bara fasar för vad som skall ske. Hans ansikte fullkomligen uttrycker sitt missnöje, utan att ens försöka dölja det och till råga på allt, tar han ett steg framåt mot ekipaget och frågar:
 - Is that a Siberian Husky??


Tjejen svarar att det är det och han står och tittar en liten stund till på dom, och sen tar hon hunden och kliver iväg åt hållet där jag står och fotar. Något känns inte riktigt rätt, så jag frågar henne direkt när hon kommer fram vad han sa till henne. Svaret blev: Han sa; - I cannot recognize that as a Siberian Husky! Och hon och hunden blev diskvalificerade.

För första gången i mitt liv blir jag förbannad när jag är på en SKK utställning. Jag ber om hundens stamtavla och går fram till domarbordet och ber att få tala med domaren som står i färd med att bedöma nästa hund. Jag frågar helt enkelt om det var så att han inte kan se att det är en siberian husky och han svarar att han inte kan det. Det här är Sveriges och Norges främsta linjer när det gäller den arbetande siberian huskyn, men till svar får jag bara att han inte kan se att det är en siberian. Jag håller upp stamtavlan och visar den för honom, men han säger, och pekar in i ringen på den utställningshund som står där; - THAT is a Siberian Husky for me! Do you understand me? frågar han mig och jag säger att jag inte gör det, för nog måste han väl bedöma hunden utifrån rasstandarden???  När jag återigen säger att jag inte förstår så säger han; I only judge showhuskies!

Om jag vetat att man måste anmäla domarna på plats, då hade jag gjort det där och då, men i min enfald trodde jag att man kunde göra sånt efteråt, vilket visade sig när jag talade med SKK dagen efter, att det inte gick.

Den här domaren gjorde ett grovt misstag i mina ögon. Han delade upp siberian huskyn i två lag, ett i  'showhusky' och ett i 'arbetande'. Som domare har man absolut inte tillåtelse att göra något sådant, man ska döma varje hund efter rasstandarden och det hör väl till seden att behandla alla utställare med samma respekt. I det här fallet ska tilläggas att domaren inte ens tog i hunden och att stå och snörpa på munnen som han gjorde när han såg på ekipaget, var rent ut sagt helt för jävligt dålig stil. Fruktansvärt!! Han hade en nedlåtande stil och att ens ha mage att fråga om hunden är renrasig... Det borde väl den här domaren veta att hunden är, när den kommer till en utställning för renrasiga hundar. Eller får de ställa ut blandraser på kennelklubbsutställningar i hans hemland????

Den här domaren frågade även Malin vad hon hade för något: Working? or Show? Malin svarar sanningsenligt att det är arbetande linjer varpå domaren ÅTERIGEN svarar att han dömer show.. .. !!

Det här bekräftar ju bara min ovilja till att vilja lägga pengar på en utställning arrangerad av SKK, då domaren i mina ögon är 'okänd'. Det här är tamejfan fruktansvärt!! Det ÄR trots allt samma ras vi har, även fast det numera skiljer sig rätt markant på utseende. Att domaren inte ens tar i hunden och t om frågar om den är renrasig, när det är en SKK utställning, det tar jag som en stor förolämpning mot Svenska Kennelklubben. Och med det, minst sagt, fräcka beteendet, hade jag gärna sett den här domaren avstängd från att döma på en svensk kennelklubbsutställning, någonsin igen. Skäms på sig! Tino Pehar, Kroatien.


Det här är domarens val. Såklart långt ifrån den huskyn han frågade om den ens var renrasig.



1 Sofia/Stalos skriven

Det är så synd att fler och fler raser faktiskt delas upp i arbetande och show. Märker samma saker inom Engelsk springer spaniel, två läger uppstår, en som aktivt tränar jakt med sina, och andra som "bara" far runt på utställningar. Att en domare sen beter sig på detta sättet är fullkomligt vansinnigt, och jag håller med dig, han borde stängas av från framtida utställningar i sverige. Är ju tråkigt om man ska behöva välja bort utställningar för att domaren dumt nog siktat in sig på fel sorts rasinriktning.

3 malin skriven

Domaren sa:



I se your dog doesn´t look like the others, is he from working lines?



-yes



well, I only judge SHOWhuskies you know... but do you want my honest opinion?



-yes, please



(allt är bra eller mkt bra på Duro)



-but you shouldn´t show him in this furcondition!! 2prize



(Duro som alltså hade på gränsen till för mkt päls 24h tidigare! )



till saken hör att Duro var utställnigens bäst byggda hund och med nästintill ett helt överlägset bakparti och rörelser. men det är ju helt ointressant i samanhanget när min hund inte är från "rätt" kennel



SKÄMS på domaren och på SKKs länsklubb som återigen anlitar denna KATASTROF till domare



5 Anneli skriven

Är någon förvånad över utsällnigsvärldens utveckling?! Schäfer, rottis, mops, basset... listan är lång. "Snygg" på utsidan är det enda som räknas - om det sen innebär fysiskt och psykiskt lidande för hunden verkar inte spela nån roll! Inte konstigt att så många "vanliga" hundägare tittar åt blandraser!

7 Johanna skriven

Ja, du... detta är tyvärr inte första gången. Har vart på utställning där hundar inte blev bedömda (Samma som Anna) och där domaren lovordade en av mina hundar med blandade linjer och när jag visade nästa som var enbart arbetande linjer bakom ifråga satte han varför jag kom in med den hunden som såg ut på detta sättet.

TYVÄRR är det inte bara SKK utställningar som dömmer för ett utseende på detta sättet utan detta sker även på SPHK utställningar, SÅ det är helt klart ett problem hos domarna anser jag, dock har jag aldrig vart med om en domare som beter sig lika vidrigt på en SPHK Utställning som de gör på SKK, kan det va för att de är utländska domare på SKK som tror att de är Gudar?

Har även fått veta att vissa utställningar tagits fram enbart för att främja de arbetande hundarna (o arbetande linjer)En domare har även sagt rakt ut till en utställare att han gärna ville dömma fram hennes hund men detta var fel utställning att göra det på.



Så helt klart detta är nått man i rasklubben bör ta tag i, det är tragiskt att man kan tolka standarden så otroligt. SH har EN standard och kan enligt den som mall se mer eller mindre bra ut.

Rörelser är helt klart mer viktigt än om fälsen intre är i bästa kondition, så länge det är rätt päls.. (Förstå mig rätt, inte för lång eller för kort eller så) Hundar fäller och fullt normalt på våren och är inte i bästa kontition under sommarhalvåret... det är ju polarhundar!!



Kanske SH-uppfödare skall försöka samla sig och få en balans mellan dragprov och utställning så man på det sättet kan jobba ihop rasen igen.... En tanke... Och Protestera högljutt när domare beter sig illa, Vi betalar för att få en bedömning på hunden, Inte få förolämpningar!!

9 Rikke skriven

Dere bør jo sende en klage til SKK, selv om klagen vel skal leveres på utstillingen der og da for å bli tatt i betraktning- raseklubben bør sende inn dommerønske om at en slik dommer IKKE blir brukt på rasen. Vi legger han til ikke listen i Norge men er jo ikke alltid kennel klubben bryr seg om dommerønskene

2 Alex skriven

Jag blir så Jävla Förbannad, nog vet man ju att våra huskisar inte går så bra på SKK´s utställningar. Därför väljer man ju rasklubbens utställningar. När jag ställde Caprice och Figge i Växjö för 2 år sedan berättade ju dommarn för mig att de inte är moderna... Och att det är svårt att göra en gammal hund modern... Ja det var synd att han inte skrev det på kritiklapparna...

Grattis förensten till de fina resultaten i vaggeryd!

Hälsn. Alex

4 Jennie & Exxa skriven

Gud vad dåligt!!

Du får läsa om inlägget sen, datorn cpar sig och gör inte alls som jag vill. Ska försöka lägga in det på nytt med mer bilder i morgon bitti om jag hinner. Natt!

6 Anna skriven

Usch! Jag ryser när jag läser! Vilken otrevligt beteende av domaren! Jag minns i Piteå för x antal år sedan då en domare sa åt en tjej att hon inte behövde komma in i ringen med sin hund ens - för "det var ingen siberian husky"! Till saken hör att det var den första utställningen hon besökte - och jag tror knappast hon for till fler!

Domare skall döma efter rasstandarden och inget annat, rörelser är viktigast, om hunden är urfälld eller inte borde inte ha någon betydelse. Alla hundar har både bra och dåliga sidor, men vi har bara en rasstandard och det skall dömas efter den och inte efter "typer" som hittas på efter behov.

8 malin skriven

tillägg till kommentarerna ovan.. Duro har MASSOR med päls... nästan för mkt, han hade precis börjat fälla en del, men inga sjok utan bara enstaka strån.



dock så kommer hans päls aldrig bli lika mjuk som de som badas varannan vecka!!!

10 Kari skriven

Bra du reagerte, Fia! Dette er jo hårreisende,- vi må reagere på slikt!

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: