Det var den skitrundan


Som jag skrev om tidigare, hade jag en skitrunda när jag körde hundarna igår. Jag skulle ta och köra den nya vägen, som går till Nyby, vilket skulle bli minst en 14km lång runda. Nåväl, jag ska inte gnälla på hundarna, det är ju inte alldeles lätt att ge sig av det välkända spåret, rätt ut i skogen, på en liten jäkla skitväg man inte ens tror att man kan springa på. Sen är ju den här matten, dvs jag, rätt så pucko  när det gäller att ta nya vägar, lite smått förvirrad kan man nog kalla mig. Det blev inte riktigt rätt, så efter att ha kämpat med hundarna, för Haldex och Tióne som jag hade i led, förstod inte att vi skulle ut från spåret, nedför en liten kulle. Jag prövade med att leda dom rätt, men det lyckades inget vidare, då Haldex och Pya slängde sig ner för att rulla i snön. Det slutade med att jag tog loss dom och kopplade dom(jag har alltid fyra kortkoppel med mig) för att sedan byta till Niro och Pya som ledarhundar. Jag ledde ner dom på samma spår och de fattade direkt. Vad sen MATTE inte fattade, var att vi skulle fortsätta på högerkanten och inte ta den vänstra, vilket jag trodde efter beskrivningen från Stefan(förmodligen kommer den y-korsningen sen) vilket slutade med att vi tog oss uppför en riktigt brant kant(efter att ha tjatat på hundarna ett bra tag - DE fattade ju att vi inte skulle däråt) och det slutade med att vi inte hade någon egentlig led att köra på, så hundarna irrade runt förvirrat och jag fick ta och leda dom ut på vår gamla träningsled. I djupsnö som gick mig upp till midjan *suck* Stackars hundar...

Näe, fy farao! Det var ingen piano-körning för fem öre igår och när jag väl stod på släden igen efter allt jäkla trassel var jag helt dyngsvettig innanför ytterkläderna! Pust! Så när jag ska köra den här rundan nästa gång, då tänker jag inte alls ta fyra hundar, snarare tre, så blir det lite lättare att hantera om det går galet. Turen går förmodligen på lördag, jag tänker absolut inte köra den i mörkret, med pannlampa som sett sina bästa dagar. Det är nog dags att investera i en ny...

Sen körde jag Silve, Tiwas och Loddie. Jag startade ut med Silve och Tiwas i led och det gick bra, men som vanligt skulle Silve försöka stanna för att pinka, så jag bytte ut honom mot Loddie. Det gick bra!! Det var ingen raketfart direkt, mer behaglig trav, men vi kom framåt och Loddie hade linan sträckt - inte slack! Det kändes hoppfullt.


Hon känns dock inte riktigt som sig själv och när jag kände och klämde igenom henne, pep hon faktiskt till när jag stretchade hennes bakben. Jag gjorde så flera gånger för att kolla om hon skulle pipa igen, men hon sa inget mer, så det kan ju ha varit en tillfällighet. Jag hoppas det. Men jag funderar på att ta henne till ett proffs, som kan känna igenom henne ordentligt. Nu misstänker ju jag, med flera andra, att det är så att hon kan vara skendräktig, så det kan ju bero på det. Men man vill ju gärna veta om hon har ont någonstans.  Stackars Loddie, jag önskar hon var lite mer glad, hon känns inte superglad, så nånting är det som spökar. Igår tog jag in henne och hon fick sova inne med Silve. Faktum är att hon ska få fortsätta sova inne nu, så får jag lite mer koll på henne. Vilket faktiskt betyder att jag ska gå och hämta in hundarna nu... det går så bra att ha henne inne. Hade 3!! hundar inne idag tidigare, det gick hur bra som helst och nu är tanken att ta in hundar varje dag en stund, så de får lära sig att vara duktiga och inte jaga katterna. Den enda jag inte litar på när det gäller katt är Niro... Tiwas lite också kanske... hon är lite hetsig....
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: