- 28 grader

Det är kallt. För kallt för att träna hundarna till och med. Men jag var inte riktigt säker, så jag ringde kompisen Malin Sundin för att höra vad hon hade att säga om saken. Hon tycker -20 är max när det gäller pälshundar. Så jag tar till mig när erfarenheten talar. Det är viktigt att kunna lyssna på de som har mer erfarenhet än en själv, annars gör man aldrig några framsteg. Och jag är glad att ha bra vänner att vända mig till när jag känner mig osäker. Även fast jag har haft polarhundar sedan -95 är jag en nybörjare när det gäller det här med snön och kyla, så det vill verkligen till att lära sig rätt från början. Det är den här säsongen som är början på allt gott och nu börjar jag verkligen känna att självförtroendet börjar komma för mig, nu när jag lärt mig att köra släden och sluta vara rädd för farten. Eller, jag har varit lite rädd för att ramla.

Förra året när jag var i Grönklitt körde jag med Tiwas, Atto, Tióne och Haldex sista dagen innan jag skulle åka hem, och det på riktigt bra skidspår. Det fanns ingen styrning alls på det spannet och jag glömmer väl aldrig den vurpan jag gjorde. Jag hade hjälm på huvudet, tack och lov, men slog i huvet hårt i backen. Och det var verkligen inte det minsta skönt. Därför är det viktigt att alltid ha hjälm när man kör med hundarna. Det räcker med en liten smäll och jag har svårt att förstå att när människor kör skoter har de hjälm, men när de kör hundar inte. Det är väl verkligen då man bör ha hjälm, för ett hundspann är väl ändå mer oförutsägbart än en skoter?

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: