Quaddies debut fram

1a spannet
I måndags gjorde Quadra sin debut fram i spannet. Vi åkte nämligen till Hammerdal, jag och alla hundarna, för att hämta vår trehjuling. Då passade vi på att ha ett träningspass där, på campingen. Det var himla svårt för hundarna att stå still i fronten. Pya löper och det gör Tióne också. Jag tänkte jag skulle försöka ha Pya och Haldex i led, men det var stört omöjligt för dom att stå still. Och Pya tycker det är liiite jobbigt när hon löper ibland. Hon är så fjantig.

Men okej, det är ju svårare att stå still på nya ställen. Men vi gjorde vårt bästa. Jag bytte bara ut Haldex mot Quaddie så var det lite lättare att komma iväg. Och Quaddie och Pya funkade bra ihop. Det var första gången på cykeln för i höst och på hemvägen blev Quaddie lite trött, och inte undra på, vi har ju faktiskt kört över 8 mil sen hon kom till oss. Jag bytte henne och Haldex och det blev lite lättare för Quaddie. Det är ju faktiskt ganska så påfrestande för hjärnan att gå up-front. Hon gjorde iallafall ett bra jobb och inga problem alls att gå jämte mamma Pya.

2a spannet
Sen var det dags för andra spannet. Jag tänkte ha Niro och Tióne i led och Tiwa bakom. Silve fick faktiskt stå över. Det var katastrof i starten. Det var så omöjligt att det inte gick att ha de två i led, utan Pya fick göra en extra insats och vilken insats! Hon jobbade ännu bättre andra gången. Och det funkade mycket bättre i hela spannet. Med Niro som co-ledare går spannet mycket fint på höger sida på vägen, precis som jag vill ha det. Niro har inte gått mycket i led sen vi startade upp nu i höst, men eftersom vi ska tävla i Kosta, så kommer han nu att få gå längst fram. Bak i spannet ska Tiwas gå. Valparna är ju tyvärr en månad för unga, för att få vara med. TÄNK vilket spann jag haft annars!

Men skam den som ger. Förhoppningsvis ska våran vän Karins hund, Busen, vara med i vårat spann. Han har ju varit på kollo hos oss när vi bodde i Krokavadet och han visade då framfötterna i spannet. Så vi hoppas att han ska visa att han hänger på de andra när vi tränar innan Kosta. Vi ska nämligen hämta upp honom på vägen ner till Skåneland. Så träningen är i full gång, både i Fjällandet och i Jönköping. Har vi tur, kan Karin också komma ner på söndagen, för att beskåda dragtävlingen. Jag hoppas på det, det skulle vara kul.
1 Ylwa skriven

Du verkar också ha kommit igång fint med träningen. Låter som det gå bra i vinter för dig med dina hundar :). Vi försöker komma ut varannan dag ungefär, ibland lägger jag in någon extra vilodag så det blir 3-4 ggr/veckan.

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: