Nattkörning



Vid tolvslaget inatt gick jag ut för att förbereda för körning. Jag kan väl inte påstå att de är helt galna att hoppa, skrika och klättra i selarna just då, för vanligtvis ska man ju ligga och sova. Ja, det är Quaddie och Haldex som tycker så åtminstone, de andra blir det fart på rätt så snabbt när jag börjar sela den första och de förstår vad vi ska göra. Haldex har förstås fjantat sig bra länge nu när det gäller selningen. Han ligger i kojan och vill inte komma fram. Är han framme och jag kommer med selen, hoppar han snabbt in i kojan, så man måste vara snabb med att fånga honom och vanligtvis är det när han är halvvägs in i kojan och då hör man ett missbelåtet "Grumph" när man tar honom om midjan. Han är för lustig! Oftast selar jag honom sist, för när jag börjar sätta in hundar i spannet står han där och hoppar och skriker och vill absolut inte vara den som blir kvar.

Hur gick det då i natt?
Från bilden ser ni Pya och Niro  i led, men faktum är att det inte var dom två som stod där i starten och halva resans väg. Jag hade Haldex och Tióne fram och det funkade helt super. Det känns som att Haldexen också har tagit på sig lite kommandon och allt funkade skitbra. Jag bestämde mig för att ta en väg som vi inte kört på länge. Den sträckan blir 8,3km enligt fyrhjulingens mätare(med cykeln blir det nåt annat har jag märkt). När vi kom till en y-korsning fick de för sig att de skulle svänga höger fast vi skulle vänster, så jag fick leda dom rätt. Sen full fart igen, tills de HELT PLÖTSLIGT blev alldeles osäkra och bara tvärstannade, vände sig om mot mamma Pya som stod som nummer två, och sen blev sjuttsingen ALLT trassel. Så Haldex+Tióne är kanske lite för tidig kombination.

De började vimsa omkring i spannet och Silve längst bak bestämde sig för att han skulle para sig med Tiwas(det ser inte ens ut som att hon löper, men hon är lite oggig, så det är möjligt - hon är expert på att hålla sig ren) och jag fick lov att passa på honom, samtidigt som jag försökte styra upp i oredan. Jag kastade handskarna på backen och till slut fick jag ordning på allt. Med säkra kort i led, alltså Pya och Niro kom vi fram till 'rondellen' där vi vände och sen var vi på väg hemåt. Jag tyckte inte att hundarna hade någon riktig geist igår, inte på hemvägen. Kändes jättekonstigt och jag funderar på om de är missnöjda med att vi tränar fyra gånger i veckan. De blir kanske less och tycker att det är för mycket.

Meningen är att jag ska köra dom idag också, för mitt jobbschema gör att jag är tvungen att följa min almanacka och de dagar jag kan köra har jag redan kryssat för. Går jag inte efter det, ja, då blir det dåligt med träning här i Fjällandet. Jag jobbar så konstiga tider och är helt tvungen att anpassa mig efter dom. Vissa dagar jobbar jag sena kvällar och andra slutar jag skapligt. Och det är okej att köra hundarna vid tolv på natten när jag är ledig dagen efter, men det går inte att träna när jag är hemma vid ett på natten och börjar vid tolv på förmiddagen igen. Omöjligt. Så hundarna får anpassa sig de också. Viktigt är att hålla koll så de mår bra och känns på gott humör, annars får vi lägga in extra vilodagar, såklart.
1 Jennie skriven

Hahahahaha du är väl för söt :D Tack så mycket!!

Vad tyckte du om smakprovsbilderna??? kram

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: