Kojor med halm i

Igår hade vi en halmbytardag i hundarnas kojor. Solen sken för omväxlings skull och jag och hundarna varvade halmbytet med pussar och kramar.

Tänk vad glad man blir av lite hundkramar.


*Haldexen är den gosigaste nallebjörnen som finns. Han fullkomligt tacklar en om man inte ser upp, så det gäller att hålla i sig någonstans när han siktar på en. Han är för go den hunden, men i spannet är han en riktig djävul. Det gäller att sätta honom bredvid rätt hund, annars kan det bli slagsmål. Han är så himla hetsig när jag har satt in honom i spannet, men inte innan. Dock inte när man ska sela honom, då gömmer han sig ju i kojan. Det verkar som att han tycker det blir jobbigt när alla andra börjar studsa och låta hejvilt.


Det är viktigt att hundarna får ny halm, åtminstone en gång i månaden, så de ligger varmt och torrt. Att även gå igenom hundarnas tassar är en viktig del i en hundförares vardag. Utan tassar - ingen körning. Pyas tassar har börjat ta lite stryk, så jag ska smörja med salva innan läggdags och hoppas det blir bättre. Det är svårt att socka hundarna där jag bor, för jag har världens vattenpölar på våra körvägar och hundarna springer rätt igenom  dom, så det blir svårt att ha sockor på då. Alternativ är att ta transporten och åka en bit, för att kunna starta direkt in på en stickväg, där jag vet att det knappt finns nåt vatten.


*Silve har faktiskt fått stå tillbaka nu. Han är ingen hjälp i spannet, utan är helgalen och vaktar nu Tiwas som en hök. Han vill egentligen bara vara soffhund och det dröjer nog inte länge innan han kan få en välbehövlig dusch och komma och bo inne med mig. Det är bara kattungarna som ska bli liite större. Just nu är de helgalna och man vet ju faktiskt inte, Silve kanske skulle kunna råka ta en utav bara farten. Han har ju tidigare dödat igelkott.

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: