Kan det bli bättre än så här?

Jag och hundarna har haft en fantastisk dag!   Vi har haft vår slädpremiär idag i behaglig temperatur runt nollgradigt och med en fin sol som sakta dalade, för att försätta norra delarna av Sverige i mörker igen. Jag uppskattar verkligen de dagar jag är ledig och får njuta av dagsljus. Och hundarna njuter av tiden de får ha tillsammans med mig, om det sen är i selen eller bara i rastgården, det spelar mindre roll, bara vi får vara tillsammans. Jag tog ut hundarna i två omgångar. Vi körde en runda som är 10,5km och alla jobbade mycket bra.


Tióne och Niro i led med Tiwas bak. En gång tog Tióne eget initiativ och tyckte vi skulle svänga vänster och Niro tyckte -Ok då! men matte sa att vi skulle rakt fram, och det fixade de till omedelbums. Vilket järngäng!! Faktum är att Niro går bättre tillsammans med Tióne än med Pya tycker jag. Det är mer fart på honom. Niro går ofta gärna ner i ett lite lugnare tempo, så förutsatt att Tióne eller Haldex, fortsätter visa framfötterna, så ska jag sätta honom bak sen när det är dags att tävla. En stark hund är bra att ha närmast släden, så där passar han bra. Men i led funkar han alldeles utmärkt och idag visade han minsann att han är duktig på högerkanten och att ta mina kommandon när det gäller att svänga. Tióne, hon ligger på bra, som vanligt och det är ju hemskt kul att hon lyckas att dra upp tempot på Niro. Tiwas jobbar alltid bra. Det går aldrig att klaga på henne. Hon är en fantastisk hund med ett riktigt super arbetshumör. Hon är lite liten egentligen, för ofta hamnar hon under stamlinan. Men gör hon det, så reder hon alltid ut det, så det gör ju inget egentligen. Det här gänget följde rondellen runt när vi skulle vända. Jätteduktiga!

Det här var första gänget ut. Pya går alltid ut först, för tar jag inte henne först blir hon spritt språngande galen. Quaddie fick gå med mamma Pya i led, för hon löper och det är kul att testa henne lite. Vilken hund!! Det är knappt jag vill ge tillbaka henne Martina :-)    Hon är helt fantastisk och två gånger hamnade de på vänster sida av vägen och när jag sa högerkanten, så tog Quaddie kommandot PÅ EN GÅNG! Och hon har inte alls gått i led så mycket. Inga problem med svängar på det här gänget heller, men Pya, som fattat galoppen när vi kommer till svängrondellen, fuskade lite och vände på en knappnål, istället för att gå högerkanten runt. Haldex sliter på som en liten slitvarg. En mycket duktig kille som gärna är den som försöker rycka igång gänget. Nån gång när jag kört honom i led med fyrhjulingen, har han lyckats få med sig hela gänget i synkning, så de har dragit iväg med den. Jag försöker att få mina hundar att stå still på kommando. Jag tycker det är skönt att ha kontroll på dom.


Åh, ja just ja... min bil gick igenom besiktningen idag, utan en enda anmärkning. De ni :-)

1 Viskos och Milous huße och matte skriven

Vilka bilder! Och vilka hundar!

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: