För mig ock alla andra!

Förresten...

.... något jag funderat på mycket och länge nu, är den här biten med att man ska få ha sina egna åsikter - utan att bli påhoppad för det. Det är ju så i det här landet, yttrandefrihet har vi - men är det verkligen så?


Yttrandefrihet omfattar rätt att yttra sig muntligt samt rätten till att föra fram åsikter i radio, tv och liknande medier, utan censur eller bestraffning. I FN:s universella deklaration om de mänskliga rättigheterna formuleras den som "Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser."



När jag läser det här, tolkar jag det helt enkelt som att: Jag har rätt att yttra mina åsikter, mina tankar, här i min blogg, utan att någon egentligen har befogenhet att lägga sig i. Det är ju mina tankar, mina åsikter!  Funkar det så? Nej, naturligtvis inte! Jag har personligen upplevt det som att vissa saker jag skrivit inte varit 'populära' hos vissa människor och konsekvensen av det hela har blivit dispyter med desamma. Mycket tråkigt. Självklart står jag för ALLA mina åsikter. Gjorde jag inte det, ska jag inte yttra mig. Det tråkiga med detta är att hur mycket jag än tror på yttrandefriheten, frihet att säga vad jag tycker och tänker - så har det begränsat mig!

På vilket sätt?
Jo, jag tänker mig numera för innan jag skriver om något jag normalt sett kanske inte skulle funderat över så mycket, utan bara skrivit ned. Jag måste fundera över vad det kan få för konsekvenser av det hela. Kommer jag att 'få fan' för det här, om jag skriver det här? Kommer jag att få en massa fula kommentarer som inlägg? Telefonsamtal där folk tycker si, tycker så? Upprörda mail?

Ärligt talat
Jag blir förbannad av det här! Jag blir så jävla arg av att jag inte ska kunna skriva vad som händer här hos mig utan att jag ska måsta fundera på vad jag skriver. Jag blir så djävla tokig på att läsa andra människors bloggar, där de konstant får påhopp av människor, som har sina åsikter om deras liv och göromål. VAD FAN!!!!


* LÅT OSS TYCKA VAD FAN VI VILL!

* LÅT OSS VARA IFRED - NI MÅSTE INTE DELA VÅRA ÅSIKTER!

* SLUTA LÄS VÅRA BLOGGAR OM NI MÅSTE REAGERA GENOM PÅHOPP!



Det här är ett blogginlägg, inte bara för egen del, utan även för alla andra som får skit för sina åsikter!!!


1 Yammi skriven

Hej!

Bra sagt! Kunde inte sagt det bättre. Finns inget värre än när man måste forma om allt man vill säga för att inte trampa någon på tårna eller själv riskera att bli påhoppad.

Yttrandefrihet? Tror knappt man kan gå efter det ordet längre...frågan är om man någonsin kunnat det utan att få ta konsekvensen?

Ha det så gott och hoppas vi ses i Vaggeryd!

Kram,
Yammi

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: