En ledarhund är född

Jag MÅSTE bara skryta!!

Eftersom den där lilla Quattro bara är en 'förtjyvingens hund' och hon alltid retar gallfeber på mig när hon ska in i hundgården efter att fått vara lös i rastgården, måste jag bara berätta om hur himla duktig hon var idag.
image94
Idag valde jag att ta med valparna i spannet, det betydde ett 6-spann. Jag valde också att sätta Quattro i led med mamma Pya, dels för att jag ville testa, dels för att Niro inte alltid skall behöva vara i led. Det finns en nackdel dock, för när Niro inte får vara i led, rycker han hela spannet bakåt, genom att ta tag i stamlinan med käften och draaaaa! F-n, det ÄR verkligen inte roligt. Stackars Quattro fattade inte nåt och jag brölade på Niro när han gjorde det. Två gånger hann han dra i stamlinan innan vi kom iväg.

Det blir sannerligen lite bökigt när man ska köra in valpar, det är därför jag fuskstartar lite, för tänk att köra in tre stycken samtidigt. Man får ju tänka till några gånger i vilken ordning hundarna skall till spannet, för det är ju inte alltid helt lätt när man vet att man kan få slagsmål, beroende på vilket humör hundarna är på. Idag gick det bra iaf. Som vanligt satte jag ut Pya först, sen Silve, medan Haldex fick vänta i rastgården, redan påklädd. Sedan fick Prisma komma in i spannet jämte Silve, för hon är rätt så lugn(läs ibland) :-)
image95
Quattro var inte ens påklädd då jag satte in Prisma. Första gången hon var med tuggade hon ju selen det första hon gjorde. Så jag valde att hämta henne medan Niro och Haldex väntade i rastgården. Sela i hundgården och hålla ett grepp om henne på vägen ut, annars skulle hon väl inte gå att fånga in på fem minuter... som vanligt.

Jag satte Quattro jämte Pya och då hoppade Niro på dörren, så både han och Haldex bara svischade förbi. Tack och lov sprang de rakt in i containern, så jag kunde fånga dom där. In med dom i spannet och fort iväg.
Det gick hur bra som helst.
image97
Där Pya svängde, svängde även Quattro. Vid en vänstersväng kom Pya på vänstra sidan, hon går bakom den andra hunden, jag tror att hon inte vill preja den som står jämte... lite för snäll är hon. Så då hamnade Quattro på högersidan och där ska hon INTE gå, det märkte jag på en gång. Hon tryckte väldigt mycket åt vänster och nästan prejade Pya. Så jag bytte över på en gång. Pya som alltid velat gå vänster har nu några gånger vi dragit tvingats att vara på högra sidan av mig. För när hon går på höger sida håller hon högerkanten på väg mycket bättre. Tja-aa... iaf när Niro går fram med henne :-)
image98
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: