Gårdagen - en underbar dag!

Igår var en superdag. I alla avseenden. Jag som bestämt mig för att göra min flock till en superflock tog Prisma och Pya på en promenad. Och hur bra det gick sen!?! Hur bra som helst! De accepterade mig som ledare och vi gick vår promenad i det härliga vädret. Ingen av dem brydde sig om den andre, inte ens fast Pya höglöper. Pya som normalt sett inte går så bra i koppel lyssnade rätt väl på mig och Prisma som är så mjuk mot människor förvånade genom att vara den som stretade och drog mest av de två. Jag är STOLT över oss, men framförallt mig själv som bestämt mig för att; tillsammans ska vi lyckas!!

Det har länge varit på tapeten att jag skulle försöka omplacera Prisma pga hennes osäkra sätt med andra tikar. Den tiden är förbi och jag tänker inte längre i dom banorna, utan nu är det att få en väl fungerande flock som gäller. Det ska funka att släppa alla hundarna tillsammans, när jag är med, och det ska funka väl i spannet, och då menar jag att det ska funka att sätta vilken hund som helst bredvid vilkan annan hund som helst. Så vi har en del att jobba på - men enträgen vinner!!!! Från och med nu har jag stora mål!

Det känns så underbart skönt att äntligen ha fått ro i mitt huvud vad gäller min flock. Kanske har jag inte tagit rätt beslut, det är svårt att säga. Men likväl som att bara 'skicka-vidare' ska jag se till att det funkar hos mig istället. För jag gillar alla hundarna, man gillar dem på olika sätt.

SILVE - hunden jag aldrig skulle sälja. Han är så jäkla gapig att jag ibland blir aptokig på honom. Han ska snart få flytta in igen och bli innehund. Ute på dagarna, men inne med mig när jag är hemma och sova inne. Han är en sann gottegris och jag tror nog han skulle må gott av att vara med igen. Han måste bada. Skitgris som är van att bli badad och hålls ren av matte. Alltså... egentligen 'för fin' för att "bara" vara hundgårdshund.

PYA - första egna tiken med ett alldeles underbart temperament. Slappar lika bra inne som ute. Kräver sin uppmärksamhet och tar för sig utan att fråga om lov. Ett otroligt arbetshumör utan dess like. Lite farligt, då hon ibland tar i alldeles för mycket. Vet inte hur hon ska portionera sin dragvilja riktigt. Snäll med katten. Har dock fått för sig att bara hoppa över sin hundgård närhelst det behagar. Alltså, hoppskydd krävs.

PRISMA - lilla Prissilutt som bara är för go med oss tvåbenta. Har ju varit lite reserverad för killar, men visade ingen tendens till det igår när vi fikade hos grannen på vägen hem efter promenaden. Är fortfarande lite osäker med andra tikar, men det går bättre och bättre hela tiden. Möjligt att hon får bli innehund hon också snart. Annars renlig och mycket pratig liten tjej med en hel del humor. Är mattes lilla pussgurka och gillar att kramas.

TIWAS - den lilla spralliga tjejen som har så jäkla mycket energi att man undrar om  det är anabola man matar henne med istället för hundmat. En hund med mer energi får man leta efter. Är blyg för andra människor innan hon lärt känna en. Gjorde stora framsteg med killar när hon fick bo inne i tre månader. Gillar att bli klia mellan frambenen och på rumpan.

NIRO - killen som verkligen kommit upp sig hos matte. Jag tyckte innan vi kommit igång den här säsongen ordentligt att han var så vass i temperamentet, men får erkänna att jag kanske misstagit mig. Fostrar valparna mycket bättre än farbror Silve, som ofta låter saker och ting gå rätt långt innan han säger till. Niro har utvecklats den här säsongen otroligt mycket och han står mig nu väldigt nära. Är en riktig gosekille och han kan inte tävla nog mycket om vem som ska få pussarna och kramarna när jag kommer in till honom och Haldex.

HALDEX - vad ska jag säga om den här nallehuskyn? Egentligen finns det inte mycket att säga. Tycker det låter för mycket när vi ska dra, så han vill inte komma ut ur rastgården. Jag får helt enkelt hämta honom. Han är nog den gosigaste hunden jag någonsin haft nöjet att ha och han fullkomligt attackerar mig när jag kommer in till honom. Knölar verkligen in huvudet, efter att ha ställt sig upp med tassarna på mig, i magen på mig. Den här hunden skulle inte vara till salu för alla miljoner i Sverige. Snygg, trevlig och mattegris! ;-)

TIÓNE - mattes lilla plutta-tjej. Jag var orolig att frakturen hon ådrog sig skulle vara slutet för henne. Hon visade sig stark och har varit med och dragit flera gånger med positioner både fram och bak och även flera gånger i led, där hon visar självklar ledartalang. Hon och mamma Pya jobbar sjukt bra tillsammans. Galopperar fram i takt med varandra och trycker sig så nära varann att man skulle kunna tro de var siamesiska tvillingar. Så mjuk i temperamentet att när man ska ta på henne selen får man lyfta upp henne från marken vid staketet.

QUATTRO - lilla Atto som jag verkligen inte tyckte om när hon var tre månader gammal. Hon var den som hela tiden gjorde rymningsförsök så fort man öppnade en dörr och ofta lyckades hon. Kom aldrig på inkallning och var en riktig spjuver. Idag har hon charmat mig totalt och hon och hennes mamma är världens bästa kompisar. Hon är en urtjusig tik och har det mest underbara temperamentet. Går också i led, men skiljer sig från systern då hon står lugnt och fint i starten utan att skrika och bete sig. Funkar super tillsammans med Niro. En underbar tjej!


Det är nyttigt att ibland tänka till. Det förändrar sig med hundarna och ju fler man har, desto mer viktigt är det att man känner till varje hund och dess egenskaper. Vilken passar ihop med vilken? Hur ska man ha dem i hundgårdarna för att de ska må som bäst? Ja, det är mycket att tänka på när det gäller hunderi. Och jag har inte gett mina hundar frukost än, för jag har haft lite mysmorgon :-) Det är dags att gå ut!
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: