HQ's dragdebut

Haldex och Quattro gjorde sin dragdebut den 8e december

What the heck, tänkte jag och tog med dom för en runda på 2,5 km, vilket visade sig att dom klarade alldeles utmärkt. Nån gång var vi ju tvungna att debutera, det kunde lika gärna bli några dar efter att de fyllt 6mån.

Jag selade, som alltid, Pya först och satte ut henne. Sen selade jag valparna och när jag stod inne hos Silve för att klä på honom såg jag Quattro: gnag, gnag, gnag.... "Nääääej! Dumma lilla valp! Gnag INTE på selen." Men det hjälpte ju inte... hon bara fortsatte att gnaga, så jag fick gå och ta av henne selen och ta på den precis innan hon skulle in i spannet.

Jag ville köra valparna medan Nanaimo fortfarande var kvar för han är en sån snäll hane att ha jämte vilken hund som helst i spannet. Och då ville jag ha honom bredvid Quattro, som ju är en bestämd liten tjej.  Nanaimo har flyttat, på prov, till en familj i Värmland som har 12 andra siberians och kör aktivt med sina hundar. Än så länge verkar det gå bra.

Jag satte in valparna sist och oj, oj vad de vimsade omkring och snurrade in sig *fniss* När vi väl kommit iväg var det lite trassligt, för de fick linorna under benen och så, men de redde ut det efter ca 100m och sen... Ja-aa, sen var det som om de inte gjort nåt annat än att dra. Helt otroligt! Jag tog det väldigt lugnt och sakta naturligtvis med vilopaus, och när det gick sakta pustade och frustade Haldex och tyckte allt att farten skulle ökas på.

image77
Mamma Pya och Niro i led, därefter Nanaimo och Quattro och bakom dom Silve och Haldex och Prisma själv längst bak.

image75

Här Haldexen som är den goaste valpen jag vet

image76

Lilla Quattro som jag misstänker kommer att vara min nästa ledarhund.

Summa summarum: Otroligt duktiga och fokuserade för att vara första gången! Skall bli så spännande framtid med dom här valparna.
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: